Başkanın Mesajı
Baharat Sektörünün Değerli Temsilcileri ve Baharat Severler,
Türk mutfağı bin bir çeşit lezzetli ve sağlıklı baharat içeren yemekleri ile tanınıyor. Baharatlar yiyecek ve içeceklere lezzet vermenin yanında insan sağlığı için birçok faydayı da beraberinde getiriyor.
Sektörümüzün önde gelen temsilcileri bilgi ve deneyimlerini paylaşarak sektörün sorunlarına çözüm bulmak, gelişimine katkı sağlamak ve Türk Baharatının standartlarını yukarıya taşımak için Ambalajlı Baharat Üreticileri Derneğini kurduk.
Coğrafyası Ülkemize müthiş bir genetik çeşitlilik sağlamaktadır. Topraklarımızda yetişen yaklaşık 12.000 bitki türünün 650’si baharat (ıtri ve tıbbi bitkiler dahil) ailesinde yer alıyor. Ülkemizde yetişen baharat bitkileri subtropik ve ılıman iklim baharatları olarak anılıyor. Kekik, nane, kimyon, kırmızı biber, defne yaprağı, anason, rezene gibi birçok baharat ülkemizde bolca üretiliyor.
Üretimde Kırmızı biber açık ara en büyük payı alıyor. Kırmızı biberde yıllara göre 200.000 – 250.000 ton bantında bir üretimimiz var. Kimyon 20.000 tona yaklaşıyor. Kekik ve Adaçayı 16.000’er ton seviyesinde, Anason 9.000 ton civarında seyrediyor. Çörekotu ve Rezene 3.000 tona ulaşıyor.
İç piyasa ve dış piyasaların en önemli beklentisi, belli bir kalite ve standart dahilinde süreklilik içerisinde yapılan üretim ve neticesinde arzıdır. Maalesef baharat tarımı ürünlerinin sürdürülebilirliğinde sorunumuz var.
Dünyada ticarete konu olan 350 Baharat bitkisinden, bir kısmı küçük miktarlarda da olsa 100’ünün ihracatı zaman zaman ülkemizden gerçekleştirilmektedir. Ülkemizin ise 150 – 160 Milyon USD bantında ihracatla, potansiyelinin gerisinde olduğunu düşünüyoruz. Kekik, Defne Yaprağı ve bir miktar da Kimyon üzerinde yoğunlaşan ihracatımızın farklı ürünlerle zenginleştirilmesi gerekmektedir. Ülkemizde en çok üretilen, farklı ürün çeşitliliğine sahip kırmızı biberi mutlaka kuvvetli bir ihracat ürünü haline getirilmeliyiz.
İthalatta en yüksek hacimi alan karabiber ve Hindistan Cevizi hızla iç tüketimde kırmızı biberin altında en çok tüketilen ürünler haline gelmiştir. Büyüyen hacimler ithalat rejiminin gözden geçirilmesini mecbur kılmaktadır.
Gıda sektöründe ambalaj gittikçe güvenilirlikle eşdeğer anlama gelmektedir. Özellikle açıkta satılan, doğru korunmayan, gerekli kontrol ve denetimlerden geçmemiş olan baharatlar taklit ürün ve tüketici sağlığı riskleri barındırmaktadır. Kaliteli ürünlerle tüketici sağlığının en üst düzeyde sağlanması derneğimizin önde gelen amacıdır.
Saygıyla selamlıyorum,
Aydın ACUN
Ambalajlı Baharat Üreticileri Derneği
Yönetim Kurulu Başkanı